Waarom denken mensen dat mindfulness een goed idee is?

Bekijk dingen vanuit een ander perspectief!

Bij Weg van ALLES geloven wij dat alleen even loslaten niet genoeg is, inzicht en bewustwording ligt in de basis van een gelukkig en gebalanceerd leven.

De CVI™ is hét instrument dat je daarbij kan helpen.

Waarom denken mensen dat mindfulness een goed idee is?

 

Onder mindfulness wordt verstaan dat je bewust aandacht geeft aan het moment, zonder dat je erover oordeelt. Het verwijst naar ons vermogen om opmerkzaam te zijn van onze gedachten, gevoelens en fysieke omgeving op een accepterende manier. Hierdoor leer je (negatieve) gedachten en gevoelens te zien als voorbijgaande gebeurtenissen in plaats van feiten. Mindfulness helpt je in het herkennen van automatische, soms onbehulpzame, patronen. Het doorbreken van deze automatische reacties kan leiden tot meer keuzevrijheid.

Mindfulness is een techniek om met aandacht in het hier en nu te komen. Dat kan een ervaring van het lichaam, emoties, gedachten of een zintuiglijke ervaring zijn. Het werkt stressverlagend, wie wil dat nou niet?

Brunninkhoes Jantje

De oorsprong: Het Boeddhisme

Mindfulness is een aan het boeddhisme ontleende meditatietechniek. Het Tibetaanse woord voor meditatie is ‘gom’ en betekent letterlijk ‘bekend worden met’. Tijdens Boeddhistische meditatie-oefeningen gaat het er om dat je bekend wordt met jouw eigen geest. Gezien de enorme hoeveelheid meditatie-apps die worden gedownload is te zien dat deze vorm van ontspanning en zelfreflectie door steeds meer mensen wordt geprobeerd. Een populaire mindfulness-app is Headspace.

De Wetenschap 

Mindfulness-based interventies, MBI’s, zijn vaak wetenschappelijk onderzocht. In 2018 verscheen er een grootschalige meta-analyse van de resultaten van maar liefst 142 studies. Hieruit bleek dat MBI’s bij vele aandoening behulpzaam kunnen zijn.

Dit gaat niet alleen op voor medische zaken als depressie, pijn, verslaving en kanker maar ook voor de werkende beroepsbevolking.
(Janssen, 2018[bron]; Lomas, 2017[bron]; Vibe, 2018[bron]).

Daarnaast worden mindfulness vaardigheden, slaap, zelf effectiviteit en tevredenheid met het leven bevordert. Verder zijn er aanwijzingen dat mindfulness positieve effecten heeft op werkgerelateerde uitkomsten zoals hogere productiviteit, werkbevlogenheid, betere communicatie, teamklimaat en leiderschap (Good et al. 2015).

Mindfulness en wandelen 

Mindful wandelen betekent wandelen met aandacht, je richt je tijdens het wandelen op het hier en nu. Tijdens het wandelen laat je alle gedachten los en denk je niet na over het heden, verleden of toekomst. Door deze gedachtes los te laten kunnen zorgen, stress en angst verminderd worden. Dit is de insteek van veel mindfulness wandelingen.

Echter bij Weg van ALLES geloven wij dat alleen even loslaten niet genoeg is. Na de wandeling komt je, waarschijnlijk een beetje minder gestrest, toch weer terecht in je eigen leven. Naast mindfulness vinden wij het belangrijk om vooral ook te praten, te praten over waar jij tegenaan loopt, wat jij graag anders zou zien. Dit alles met aandacht. 

Enkele mindfulness oefeningen die jezelf kunt doen tijdens een wandeling:

  • Observeren met aandacht: Wat zie je om je heen? Zie je een bloemetje tussen de planten, zijn de bomen allemaal hetzelfde, zie je insecten of andere beesten? Ga eens wat dichter bij een natuurlijk object staan en kijkt goed hoe het eruit ziet. Kijk bijvoorbeeld naar de grootte, vorm, structuur, beweging en kleur.
  • Luisteren met aandacht: Let op geluiden die je hoort tijdens het wandelen. Wat hoor je allemaal? Je eigen voetstappen, de bladeren, de wind, vogels, andere wandelaars?
  • Adem met aandacht: Let bewust op je ademhaling, observeer hoe je ademt. Adem je vanuit je borst of buik? Hoog? Snel? Of juist heel rustig?

Daarna breng je je ademhaling naar een diepe buikademhaling. Adem in drie seconden langzaam in en in 4 seconden langzaam weer uit. Doe dit een aantal keren achter elkaar.

Dwalen je gedachten soms weg, constateer dit rustig en breng je gedachten weer terug naar je ademhaling.

En hoe zit dat met jou?
Hoe geef jij aandacht aan het moment?

Onze Wandelingen met Inzicht gaan nog een stap verder.

Voorafgaand aan deze wandelingen maakt iedere deelnemer eerst de CVI™. (CVI™ staat voor Core Values Index™)

Deze geeft accuraat en betrouwbaar jouw kernwaarden, of jouw onveranderlijke natuur weer. Tijdens de wandeling die erop volgt bespreken we de uitkomst van de CVI™.

Doordat zowel de wandeling als het gesprek begeleid wordt en je in beweging bent in de natuur, komt alles wat je over jezelf te weten bent gekomen op een unieke frisse manier bij je binnen en ga je met aandacht bezig waar jij een antwoord op zoekt.

Aan het einde van de wandeling begrijp je hoe je van nature in elkaar zit, waar je kracht ligt en waar je wel en geen energie van krijgt, zodat jij jouw carrière en privéleven kunt afstemmen op de natuurlijke capaciteiten van jouw persoonlijkheid.

Het afleggen van de psychometrische Core Values ​​Index™ gaf al velen nieuwe inzichten, zij kregen definitieve antwoorden op vragen als deze. Zulke antwoorden liggen ook in het psychometrische profiel van jouw kernwaardenindex (CVI™).

Vind jouw eigen pad….

Het klinkt eenvoudig (en dat is het ook) als jij jouw psychometrische profiel van de kernwaardenindex kent.

Wat is jouw profiel? Is jouw primaire kernwaarde een Innovator,  Banker,  Merchant of Builder?

 

Hoge betrouwbaarheid

Met de ‘Repeat score reliability’ (repetitieve uitkomst-betrouwbaarheid) methode is het mogelijk om te meten in hoeverre (de uitkomst van) een (persoonlijkheids)test verandert na verloop van tijd. De CVI™ heeft een betrouwbaarheid van 97,7% (over 10 jaar). 

Andere persoonlijkheidstesten hebben een repeat score reliability tussen de 60-80% over een aantal maanden tot een jaar

De Core Values Index

Met de CVI™ leer je het DNA van jouw persoonlijkheid kennen en hoe je dit beter kunt begrijpen.

Ruim 1 miljoen mensen wereldwijd hebben reeds gebruik gemaakt van deze Core Values Index™ en hebben hierdoor meer grip gekregen op zelfbewustzijn.

Met andere woorden; je krijgt inzicht

Persoonlijk Ontwikkel Programma

Elk programma start met het invullen van de Core Values Index™. De uitkomst kunnen we tijdens een prachtige wandeling in Twente en omstreken bespreken maar indien gewenst ook online.

De uitkomst van de CVI™ kan als fundering gebruikt worden voor de uitwerking van het Persoonlijk Ontwikkel Programma.

Laat je verrassen!

Meewandelen? Bekijk dan snel ons aanbod.

Speciaal voor mensen die zichzelf beter willen begrijpen, willen weten waarom je energie krijgt van het één, en van het ander juist niet.

Share This